profil

Co można załatwić w Urzędzie Gminy w poszczególnych wydziałach

Ostatnia aktualizacja: 2022-06-24
poleca 85% 1995 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

W Urzędzie Gminy w poszczególnych wydziałach można załatwić następujące sprawy:

USC-Urząd Stanu Cywilnego
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy:
- Sporządzenie aktu urodzenia
- Odtworzenie aktu urodzenia
- Przyjmowanie oświadczenia o uznaniu dziecka
- Oświadczenie o zmianie imienia dziecka
- Małżeństwo cywilnoprawne
- Małżeństwo wyznaniowe ze skutkiem cywilnoprawnym
- Odtworzenia aktu małżeństwa
- Prostowanie i uzupełnianie aktów stanu cywilnego
- Przyjmowanie oświadczeń o nadaniu dziecku nazwiska męża matki
- Organizacja uroczystości jubileuszu długoletniego pożycia małżeńskiego
- Przyjmowanie oświadczeń o powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa
- Wpisanie aktu urodzenia sporządzonego za granicą
- Wpisanie aktu małżeństwa sporządzonego za granicą
- Wydawanie odpisów zupełnych lub skróconych aktów stanu cywilnego, zaświadczeń o dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub ich braku oraz zaświadczeń o zaginięciu lub zniszczeni księgi stanu cywilnego
- Sporządzenia aktu zgonu
- Odtworzenie aktu zgonu
- Zmiana imion i nazwisk

GOPS - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
Do zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej należy prowadzenie całokształtu spraw w zakresie pomocy społecznej a w szczególności:
- tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, a w tym rozbudowę niezbędnej infrastruktury socjalnej
- analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenie pomocy społecznej
- przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń
- pobudzanie społecznej aktywności w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin
- praca socjalna, rozumiana jako działalność zawodowa, skierowana na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz na tworzenie warunków sprzyjających temu rozwojowi

Zadania własne z zakresu pomocy społecznej:
- kierowanie do domów pomocy społecznej i ośrodków wsparcia o zasięgu lokalnym osób wymagających opieki,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i socjalnych celowych,
- przyznawanie pomocy rzeczowej,
- przyznawanie pomocy w naturze na ekonomiczne usamodzielnienie,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków i pożyczek na ekonomiczne usamodzielnienie,
- inne zadania z zakresu pomocy społecznej wynikające z rozeznanych potrzeb Gminy.

Zadania własne o charakterze obowiązkowym z zakresu pomocy społecznej:
- udzielanie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
- świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych w miejscu zamieszkania,
- pokrywanie wydatków na świadczenia zdrowotne,
- udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
- praca socjalna,
- sprawianie pogrzebu,
- zapewnienie środków na wynagrodzenia dla pracowników i warunków do realizacji żądań własnych.

Zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej:
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych, renty socjalnej, przysługujących dodatków do świadczeń,
- przyznawanie i wpłacanie zasiłków okresowych, gwarantowanych okresowych i specjalnych okresowych,
- opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne za osoby otrzymujące gwarantowany zasiłek okresowy i zasiłek stały z tytułu wychowania dziecka
- wymagającego stałej opieki i pielęgnacji,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej,
- przyznawanie zasiłku celowego w formie biletu kredytowego,
- świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych przysługujących na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego,
- organizowanie i prowadzenie środowiskowych domów samopomocy,
- ocena problemów społecznych terenu i przedstawienia propozycji ich rozwiązywania,
- współpraca z organizacjami społecznymi, samorządem terytorialnym mieszkańców, zakładami pracy, związkami wyznaniowymi oraz mobilizowanie
- środowisk lokalnych do działań na rzecz pomocy społecznej.

Wydział Spraw Obywatelskich
Do zadań Wydziału Spraw obywatelskich należy:
- przyjmowanie zawiadomień o zgromadzeniach publicznych,
- współpraca z organami sprawiedliwości i ścigania w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- prowadzenie spraw związanych z działalnością Ochotniczej Straży Pożarnej,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz prowadzenie kancelarii tajnej Urzędu,
- prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem ustnych oświadczeń ostatniej woli spadkodawcy,
- prowadzenie spraw związanych z ewidencją ludności,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem dokumentów tożsamości,
- prowadzenie spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej i bhp w Urzędzie i gminnych jednostkach organizacyjnych,
- administrowanie remizami OSP,
- ewidencjonowanie działalności gospodarczej,
- sporządzanie zezwoleń na wykonywanie zarobkowego przewozu osób na obszarze Gminy,
- sporządzanie zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,
- koordynowanie zadań w zakresie profilaktyki zjawisk patologii społecznej,
- wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej,
- prowadzenie rejestracji przedpoborowych,
- udział w przygotowaniu poboru i jego przeprowadzeniu,
- prowadzenie spraw akcji kurierskiej,
- realizacja wniosków w sprawie świadczeń rzeczowych i osobistych w czasie pokoju i wojny

Wydział Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego
Do zadań Wydziału Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego należy:
- pozyskiwanie funduszy zewnętrznych i udział w programach, przygotowanie ,prowadzenie i rozliczanie projektów finansowanych ze środków zewnętrznych
- planowanie i realizacja inwestycji gminnych, remontów i modernizacji obiektów komunalnych oraz infrastruktury komunalnej
- ochrona środowiska
- zagospodarowanie przestrzenne na terenie Gminy
- gospodarka wodna na terenie Gminy
- ochrona przyrody
- gospodarka rolna i leśna
- gospodarka łowiecka
- nadzór nad pracownikami zatrudnionymi w ramach robót publicznych, prac interwencyjnych, przygotowania zawodowego
- realizacja prawa budowlanego w zakresie należącym do zadań Gminy
- ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego
- gospodarka dotycząca dróg gminnych, ulic, placów, przepustów, parkingów, targowisk, pomników i cmentarzy wojennych oraz ich ewidencja
- gospodarka nieruchomościami i ich ewidencja
- utrzymanie porządku i czystości w Gminie w tym gospodarka odpadami i gospodarka ściekowa
- realizacja zadań gminy w zakresie ochrony przeciwpożarowej, w tym nadzór merytoryczny nad organizacja i funkcjonowaniem jednostek ochotniczych straży pożarnych
- planowanie i organizacja zaopatrzenia Gminy w urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne
- planowanie i organizacja zaopatrzenia Gminy w energie elektryczną i paliwa gazowe na terenie gminy
- oświetlenie dróg i ulic na terenie gminy
- organizacja kąpielisk na terenie gminy
- flagowanie ulic, miejsc wyznaczonych i budynków komunalnych
- zawieranie umów na korzystanie z pomieszczeń w budynkach komunalnych
- realizacja zadań zleconych Gminie w związku z organizacja i prowadzeniem spisów rolnych

Wydział Podatków i Opłat Lokalnych
Do zadań Wydziału Podatków i Opłat lokalnych należy:
- przygotowywanie, we współpracy z Wydziałem Finansowo - Księgowym, wytycznych do opracowania budżetu gminy, zwłaszcza parametrów dotyczących dochodów budżetowych w oparciu o dane pochodzące projektów Głównego Urzędu Statystycznego projektów Ministerstwa Finansów oraz o zmiany w przepisach podatkowych,
- przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy dotyczących wysokości podatków i opłat lokalnych,
- przygotowywanie okresowych informacji o osiąganych dochodach, na podstawie miesięcznej, kwartalnej, półrocznej i rocznej sprawozdawczości budżetowej oraz opracowywanie projektów zmian w budżecie, w części dotyczącej dochodów budżetowych,
- opracowywanie harmonogramu wykonania dochodów budżetowych gminy
- kontrola realizacji zaplanowanych dochodów
- przygotowywanie materiałów i opinii dotyczących udzielania przez Wójta Gminy ulg uznaniowych w podatkach i innych wierzytelnościach stanowiących dochód gminy,
- przygotowywanie projektów decyzji dotyczących ulg uznaniowych
- prowadzenie ewidencji księgowej należności gminnych, windykacji tych należności oraz podejmowanie wszelkich działań w celu ich ściągnięcia,
- prowadzenie rozliczenia rachunkowo-kasowego inkasentów,
- opracowywanie projektów programów pomocowych w zakresie podatków i opłat lokalnych, zgodnie z przepisami o pomocy publicznej,
- przygotowywanie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej
- sporządzanie list podatników, którym udzielono ulg uznaniowych
- ustalanie danych i wydawanie zaświadczeń wynikających z przepisów prawa podatkowego,
- współpraca z: urzędami skarbowymi, jednostkami samorządu terytorialnego, organami administracji rządowej, sądami - w zakresie dochodów własnych

Ogólne informacje o Gminie i jej zadania
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania te dzielimy na własne - nadane ustawowo i zlecone - przydzielane przez władze państwowe.

Mieszkańcy uczestniczą w sprawowaniu władzy na terenie swojej gminy poprzez głosowanie: w wyborach samorządowych oraz referendum lokalnym lub za pośrednictwem organów gminy.

Gmina realizuje dwa rodzaje zadań: własne i zlecone
I zadania własne- zadania publiczne wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego, które służą zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Mogą one być:
a) obowiązkowe:
- gmina nie może zrezygnować z ich realizacji, musi zapewnić w budżecie środki na ich realizowanie; przyczyna: dążenie do zapewnienia mieszkańcom świadczeń publicznych o charakterze elementarnym
b) fakultatywne:
- gmina realizuje je w takim zakresie, w jakim jest to możliwe ze względu na środki posiadane w budżecie oraz lokalne potrzeb

Zadania własne obejmują sprawy:
1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej
2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego
3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymaniu czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadków komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz
4. lokalnego transportu zbiorowego
5. ochrony zdrowia
6. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych
7. gminnego budownictwa mieszkaniowego
8. edukacji publicznej
9. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami
10. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych
11. targowisk i hal targowych
12. zieleni gminnej i zadrzewnej
13. cmentarzy gminnych
14. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego
15. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych
16. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej
17. wspierana i upowszechnianie idei samorządowej
18. promocji gminy
19. współpracy z organizacjami pozarządowymi
20. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw
II zadania zlecone- inne zadania publiczne wynikające z uzasadnionych potrzeb państwa ustawowo zlecone do wykonania jednostkom samorządu terytorialnego. Są:
a) przekazywane na mocy regulacji ustawowej
b) przekazywane w drodze porozumień między jednostką samorządu terytorialnego a administracją rządową.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty

Czas czytania: 9 minut